Muotikaupan arvo kasvoi 5,1 % vuonna 2022. Muotivaatteiden kivijalkakauppa jopa + 9,1 %. Silti suomalaiset käyttivät vuonna 2022 rahaa muotiin edelleen 343 miljoonaa euroa vähemmän kuin ennen pandemiaa.

Urheilukaupan ostokset laskivat – 8,3 prosenttia, urheiluvaatteiden jopa -11 prosenttia. Korona-ajan päättyminen ja tavarapula olivat pääsyyt urheilukaupan arvon laskuun.

Toimitusviiveet ja tavarapula leimasivat niin ikään myös muotikauppaa, jonka kasvu jäi oleellisesti kysyntäpotentiaalia alemmas.  Loppuvuodesta nousseet korot ja energialaskut hidastivat oleellisesti kuluttamista ja alan kaupan kasvua.

Kierrätyksen suosio on säilynyt pirteänä. Käytettyjen vaatteiden kaupan arvo kasvoi 17 prosentilla vuonna 2022. ”Käytettyjen vaatteiden kauppa jopa lisää vauhtia kuluttajien ostovoiman laskusta”. toteaa Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.

Korona-ajan päättymisen vuoksi ulkomaisten verkko-ostosten suosio laski koko vuoden. Suomalaiset ostivat vuonna 2022 verkosta vaatteita ja kenkiä yhteensä 576 miljoonalla eurolla. Verkkokaupan markkinaosuus oli vaate ja kenkäkaupasta 16 % ja laski kaksi prosenttiyksikköä vuodesta 2021 eli noin 88 mijoonaa euroa. Laskusta huolimatta vaatteiden ja kenkien verkkokaupan arvo on kuitenkin kasvanut 17,9 prosentilla vuodesta 2019.

Pandemia-ajan päättyminen suosi nimenomaan kivijalkakauppaa. Esimerkiksi miesten vaatteiden kivijalkakuppa ketjumyymälöistä kasvoi 19,2 %.

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä