Suomalaiset suuntaavat jälleen muoti- ja urheilukauppoihin. Pikkujoulukaudesta ja joulukaupasta odotetaan huomattavasti vilkkaampaa kuin viime vuosina. Itsensä ja läheistensä pukeutumiseen voi hyvällä omallatunnolla panostaa sillä pukeutumisen hiilijalanjälki on vain 2,5 % suomalaisen kotitalouden kokonaishiilijalanjäljestä.

 

Urheilukauppa otti kovimman kasvuloikan jo keväällä ja korona-ajan myötä lisääntynyt ulkoilu ja yksilölajien buumi on jatkunut. Muotikaupan elpyminen on kulkenut käsikädessä koronarajoitusten purkamisen kanssa ja sen kasvu on vilkastunut odotetusti vuoden loppua kohti. Ripeämpää kasvua on rajoittanut mm. ulkomaisten turistien puute sekä kuljetusongelmat. Koko toimitusketjussa on ollut viivettä, joten tilauksia aikaistetaan ja ennakkomyynti on erittäin kovassa kasvussa.

 

Muoti- ja urheilukauppa ryn markkinaennusteen mukaan muotikauppa kasvaa kuluvana vuonna 6,2 % 3,0 miljardiin euroon ja urheilukauppa 8,5 % 1,4 miljardiin euroon. Yhteensä muoti- ja urheilukaupan arvo nousee 4,18 miljardista eurosta 4,44 miljardiin euroon vuoden 2021 lopussa.

 

Alan ympärillä käytävää keskustelua on jo pitkään leimannut negatiivinen ja jopa virheellisiä väitteitä toistava viestintä. Esimerkiksi väite siitä, että muotiala olisi maailman toiseksi saastuttavin teollisuusala on jäänyt elämään julkisuudessa, vaikka esim. New York Times todisti väitteen vääräksi jo kohta kolme vuotta sitten.

 

Ilmastonmuutos ja ympäristön tuhoutuminen ovat aivan liian vakavia asioita jätettäväksi virheellisten väitteiden varaan. Suomalaisia ei pidä turhaan syyllistää panostamisesta itseensä ja läheisiinsä. Liikunta ja muoti ovat keskeisiä hyvinvoinnin ja hyvän mielen lähteitä ihmisille ja koko pukeutumisen hiilijalanjälki on vain noin 2,5 % suomalaisten kotitalouksien hiilijalanjäljestä, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

 

Vertailun vuoksi esimerkiksi kasvisruuan päästöt ovat 8,5 % suomalaisten kotitalouksien hiilijalanjäljestä. Yhden kaukolennon päästöt taas ovat yhtä suuret kuin suomalaisen vaatehankintojen aiheuttamat päästöt vuodessa. Hiilen poltosta luopuminen energiantuotannossa laskee myös tekstiiliteollisuuden hiilijalanjälkeä tuotantomaissa. Miten käynee lentoliikenteen päästöjen?

 

Ympäristön kannalta hyvä uutinen on myös se, että suomalaiset ovat tänä vuonna vähentäneet ilmastoa kuormittavia ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Verkkokaupan kasvu kotimaasta sen sijaan on kasvanut 22,1 % vuonna 2021.

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä