Poikkeuksellinen vuosi sisälsi poikkeuksellisia kasvulukuja. Muotikaupan tyssääminen näkyy jo kaupunkien katukuvassa ja kauppakeskuksissa. Urheilukauppa selvisi pandemiasta vähemmällä.

Urheilukaupan myynnin arvo pysyi edellisvuoden tasolla

Urheiluvälineiden kauppa kasvoi vuonna 2020 yhteensä 3,7 prosenttia eli noin 35 miljoonalla eurolla. Urheilujalkineinen myynti laski neljä prosenttia ja vaatteiden -1,4 prosenttia. Polkupyörien myynti kasvoi 35 prosenttia.

–Viime vuosi oli varmasti vaiherikkain vuosi koskaan urheilukaupassa. Tammikuussa myynti sakkasi etelän huonon talven takia -25 prosenttia. Helmikuussa kasvu kertyi 20 prosenttia, minkä jälkeen korona kuritti maalis- ja huhtikuussa -25 prosentin laskulla. Touko-kesäkuussa kasvua kertyi taas yli 20 prosenttia. Syksyn myynnit olivat pitkälti edellisen vuoden tasolla, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Muotikaupalle etätyöskentely oli myrkkyä

Koronarajoitusten vuoksi muotivaatteiden myynti laski -17,8 prosenttia vuonna 2020. Myynnin arvo laski 591 miljoonalla eurolla. Lisäksi 92 miljoonaa euroa myyntiä siirtyi verkkoon. Vaatteiden kivijalkakauppa romahti lähes 700 miljoonalla eurolla edellisvuodesta.

–Myös kenkien myynti laski 108 miljoonaa euroa eli -15,9 prosenttia. Valopilkkuja vuoden aikana oli kaiken kaikkiaan harvassa. Vain kodintekstiilimyynti kasvoi 4,2 prosentilla, Kankaanpää toteaa.

Verkkokaupan osuus muotikaupasta on tullut jäädäkseen

Muotikaupan digiloikka jäi odotettua pienemmäksi. Kuluttajat siirtyivät vain osittain korvaamaan kivijalkaostoksia verkosta. Verkkokaupan markkinaosuus vaate- ja kenkäostoista nousi 12,2 prosentista 17,6 prosenttiin.

–Positiivista kasvussa on, että kuluttajat innostuivat ostamaan Suomesta. Kasvua kotimaisessa verkko-ostamisessa kertyi peräti 92,9 prosenttia, kun muista maista kasvua kertyi vain 8,7 prosenttia, Kankaanpää iloitsee.

Kaupunkikuvan kannalta huomionarvoista on todennäköisyys, että verkkokaupan kasvanut osuus kaupasta on tullut jäädäkseen.

–Yhteiskunnan elinkeinoelämälle suuntaamat tuet tulivat tarpeeseen, mutta kustannuspuolella ei kuitenkaan ole juuri saatu helpotuksia. On selvää, että myymäläverkkoa on karsittu. Muodin ja urheilun kivijalkakaupan väheneminen yhden vuoden aikana 730 miljoonalla eurolla tulee vääjäämättä heijastumaan niin taajamien katukuvaan kuin kauppakeskuksienkin myymälävalikoimaan, summaa Kankaanpää korona-vuoden vaikutuksia.

Kauppakeskusten pakolliset aukiolomääräykset tuovat muoti- ja urheilukaupoille kustannuksia, jotka osaltaan ajavat kaupat turvautumaan tukiin. Tilannetta on mahdollista lievittää lakimuutoksella, jossa vuokralaisena toimivat kaupat saisivat itse päättää aukiolostaan.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

 

Seuraa Twitterissä