Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä tarpeeseen. Koronapandemia on runnellut muotikauppaa ennen näkemättömällä voimalla. Kuitenkin vain 6 % kyselyyn vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun vältellä ihmisiä Covid-19-viruksen vuoksi.

 

– Koronasyksynä tärkein syy olla ostamatta on se, ettei ole tarvetta hankinnalle. Myös heräteostoksia tehdään hyvin vähän, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä. Tiedot käyvät ilmi yhdistyksen yhdessä Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry:n kanssa Kantarilla teettämästä tutkimuksesta.

 

Tutkimuksessa havaittiin, että yli puolet ostopäätöksen tehneistä kuluttajista menee suoraan ostopaikkaan, myymälään tai verkkokauppaan, ilman etukäteen tehtyä valikoimiin tutustumista. Vaikka tarve on selkeä ostoperuste, yhä useampi suomalainen myöntää hankkivansa vaatteita ja jalkineita ulkonäön ja itsensä hemmottelun vuoksi. Myös vastuullisuusteemat alkavat nyt näkyä kuluttajien ostoperusteissa. Ostopaikkana perinteisellä myymälällä on edelleen vahva asema.

 

– Syyskuussa toteutetun tutkimuksen mielenkiintoisin löydös näin korona-aikana on se, ettei ihmisten välttely ole muotikauppojen asiakaskadon syy. Vain 5 % vastaajista ilmoitti jättäneensä asioimatta perinteisessä kaupassa koronatilanteesta johtuvan huolen takia. Pelko ei siis ole ensisijainen verkon suosimisen syy, vaan kotona ollessa helppous painottuu, Kankaanpää sanoo. –Vastauksissa ei myöskään ollut merkittäviä alueellisia eroja.

 

Tutkimus vahvisti myös pitkään eläneet harhaluulot vääriksi, että kuluttajat käyttävät kivijalkakauppoja sovituskoppeinaan ennen asiointia verkkokaupassa. Vain yksi prosentti vastaajista kertoi tutustuvansa tuotteisiin ensin kivijalkamyymälässä ja ostavansa tuotteen sitten verkosta. Toisaalta vain kaksi prosenttia kertoi tutustuvansa tuotteisiin ensin verkossa ja ostavansa tuotteen sitten verkosta.

 

–Asiakkaiden pääsy myymälöihin on eriarvoisen tärkeää. Elinvoimaiset kaupunkikeskustojen kivijalat tarvitsevat kauempaa tulevia asiakkaita, riippumatta siitä, millä kulkuneuvolla he ovat liikenteessä. Julkisen liikenteen toimivuus on tärkeää, samoin kuin tarvitaan hyvät kevyen liikenteen väylät. Kaikenlaiset liikennerajoitteet sopivat tavattoman huonosti tähän yhtälöön. Omalla autolla liikkuvan kuluttajan ostovolyymi on moninkertainen kävellen, pyörällä tai julkisilla liikkuvaan verrattuna, Kankaanpää kertoo.

 

Hinta on suomalaisille edelleen tärkein valintaperuste, niin verkossa kuin kivijalassakin. Tärkeimpinä ostomotiiveina näyttäytyi järkiperäiset tarpeet sekä vanhan vaatteen kuluminen tai rikkoutuminen. Kivajalkamyymälästä ostamisen keskeisiä syitä olivat hinnan lisäksi sovittamismahdollisuus, hyvä sijainti ja se, että tuotteen saa heti mukaan. Syiksi sille, miksi kuluttaja ei ostanut kivijalasta, ilmoitettiin saatavuus (tuote vain verkossa) sekä verkko-ostamisen helppous ja mukavuus.

 

–Kivijalalle positiivista on se, että heräteostosten teko painottuu myymälöihin. Heräteostoksen teki verkossa vain 8 % vastaajista, mutta myymälöissä 26 %. Tässä on verkkokaupoille mahdollisuus kehittää uusia tapoja lisämyynnin luomiseksi, Kankaanpää kiteyttää.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

 

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

 

Seuraa Twitterissä