Muoti muuttuu sesongista toiseen ja niin muuttuu myös muoti- ja urheilukaupan toimintaympäristö. Taustalla on nopeasti muuttuva kuluttajakäyttäytyminen tuotteen valinnasta hylkäämiseen. Kasvava verkkokauppa on paitsi ostopaikka, nyt myös näyteikkuna.

Click and collect, tilaa ja nouda -tilausmalli, on nopeasti kasvava muoti- ja urheilukaupan toimitusmuoto. Asiakkaat tutustuvat kiinnostaviin tuotteisiin verkossa, varaavat valitsemastaan kaupasta haluamansa ja saatuaan kaupalta vahvistuksen tulevat tämän noutamaan. Samalla kuluttajalla on tilaisuus sovittaa valitsemaansa tuotetta ja kaupalla mahdollisuus täydentää ostosta. Suomalaiset vierailevat verkkokaupoissa jo nyt yhteensä miljoonia kertoja vuodessa kasvun ollessa kymmeniä prosentteja. Keskimäärin kuitenkin vain vajaa prosentti kävijöistä tekee ostoksensa verkosta.

99% verkkovierailijoista tekee valintapäätöksensä kaupasta verkkotarjonnan perusteella ja lopullinen ostopäätös tehdään kaupassa. Näin verkko toimii kivijalkakaupan näyteikkunana, eikä päinvastoin, kuten aiemmin. Puhutaan monikanavaisuudesta, eikä toisiaan poissulkevista vaihtoehdoista. Verkossa kuluttajaa palvelevalla kivijalkakaupalla on aina asiakkaan mukana kulkeva näyteikkuna sekä nopean toimituksen tarjoava myymälä.

Suomalaiset ostavat enemmän halvemmalla

Kuluvana vuonna muodin verkkokauppa ulkomailta on kasvanut 14 prosenttia ja kotimaisissa verkkokaupoissa peräti 18,4 prosenttia. Samaan aikaan koko muotikaupan arvo on laskenut Suomessa 0,7 prosenttia, mutta myyntimäärät kasvaneet hienoisesti 0,1 prosenttia. Urheilukauppa on plussalla 0,4 prosenttia jalkinekaupan kasvun vuoksi. Luvut käyvät ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastoista.

Jo muutaman vuoden suomalaiset ovat ostaneet enemmän, mutta halvemmalla. Samalla kun verkkokaupoissa kävijämäärät kasvavat, muoti- ja urheilukauppojen keskimääräinen kävijämäärä on supistunut vuosittain aina kuluvan vuoden alkuun saakka. Tänä vuonna kävijämäärät kaupoissa ovat kääntyneet lievään kasvuun.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan verkko on tehnyt hintakilpailusta yhä kovempaa ja yhdenmukaisen sääntelyn tarpeesta tärkeämpää.

– Kivijalkakauppa vastaa edelleen 90 prosenttia vaate- ja kenkäkaupasta. Silti esimerkiksi yksi eurooppalainen verkkokauppa tuottaa Suomeen enemmän pakkausjätettä, kartonkia ja muovia kuin koko alan kivijalkakauppa yhteensä. Laskun maksaa suomalainen kivijalkakauppa, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Ilmaiset palautukset eivät edistä muotikaupan ympäristötavoitteita

Ilmastoliikkeen vanavedessä verkkokauppojen toiminnan kestämättömät ratkaisut, kuten ilmaiset palautukset, ovat tulossa yhä voimakkaammin yleiseen keskusteluun. Asiaa on painottanut palautusten minimointiin tähtäävän Easy size yrityksen perustaja ja Forbesin 30 under 30 -listalle vuonna 2018 noussut Gulnaz Khusainova, joka puhuu Suhdanteet 2020 -tapahtumassa Finlandia-talossa 2.10.2019.

– Maailmanlaajuisesti verkkopalautusten hiilijalanjälki on 4,7 miljardia tonnia hiilidioksidia. Turhan tavaran edestakaisin roudaamisen sijaan esimerkiksi Click and collect -toimitusten nopea kasvu on hyväksi myös ympäristölle.  On laskettu, että globaalisti kaikkien verkkokauppaostosten palautusten määrän vähentäminen kymmenellä prosentilla vastaisi käytännössä 57 000 yhdysvaltalaiskotitalouden energiankulutusta vuodessa, Kankaanpää summaa.

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä