Muoti- ja urheilukaupassa vuoden ensimmäinen neljännes lupaili hyvää myyntien kiriessä reilun kolmen prosentin kasvuun. Kevään aikana myynti kuitenkin lähti laskuun. Kumulatiivista myynnin laskua tammi-toukokuussa kertyi muotikaupassa 3,5 % ja urheilukaupassa 2,7 % vuoden takaiseen. Positiivista tilanteessa on kotimaisen verkkokaupan nopea kasvu.

 

Kun alkuvuonna muoti- ja urheilukauppa näytti lopultakin päässeen kasvuun, kevät keikautti asetelmat uusiksi. Alalla pohditaankin nyt, ennustaako nopea muutos talouden ja kuluttajien luottamuksen käännettä.

 

–Vaate- ja kenkäkauppa on ollut varsin hyvä mittari ennustamaan talouden suhdanteiden muuttumista aivan viime aikoihin saakka, kunnes muutama vuosi sitten alkanut noususuhdanne ei poikkeuksellisesti ulottunutkaan muotikauppaan. Vuonna 2018 myynnin volyymit kasvoivat, mutta arvo putosi hyvästä työllisyystilanteesta huolimatta, kertoo toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä.

 

Huolimatta voimakkaasti kasvavasta verkkokaupasta, kuluvan vuoden tammi-toukokuussa koko muoti- ja urheilukaupan myynnin arvon lasku on jatkunut. Myös markettien ja tavaratalojen myynti oli alkuvuonna 2,2 % ja ketjujen 5 % laskussa. Toisaalta esimerkiksi urheilukaupan tukkumyynnin luvut ovat positiivisia ja erityisesti kengissä näkyy merkittävää, jopa 15 % kasvua huhti-toukokuun aikana viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

 

Ulkomainen verkkokauppa ei selitä laskua

 

Tammi-toukokuussa suomalaiset ostivat ulkomaisista verkkokaupoista muotia 16 miljoonalla eurolla edellisvuotta enemmän. Samalla muu kauppa menetti myyntiä noin 40 miljoonalla eurolla. Vastaavasti urheilukaupan pudotuksesta ulkomaiset verkko-ostokset selittävät vain puolet.

 

Kankaanpään mukaan erityisen nopeasti kasvaa kotimainen verkkokauppa.

–Toukokuussa suomalaiset ostivat peräti 55 % enemmän vaatteita suomalaisista verkkokaupoista kuin edellisvuonna. Ulkomaisista verkkokaupoista muotiostokset ovat kasvaneet 17 % ja urheilukaupan tuotteet 18 %. Suomalainen verkkokauppa on varteenotettava vaihtoehto ja nopeus on sen kilpailuvaltti.

 

Suomalaisten lisääntynyt aktiivisuus ostaa kotimaisista verkkokaupoista näkyy selvästi urheilukaupassa.

–Verkkokaupan prosessit ovat tehostuneet ja asiakaskokemusta on hiottu paremmaksi. Tämä näkyy verkkokaupan konversion ja kanta-asiakkuuden kasvuna. Tyytyväiset asiakkaat palaavat uudelleen verkkokaupan asiakkaiksi. Myös laajentuneet valikoimat ja hyvä hintakilpailukyky näkyy ostopaikan valinnassa ja ostopäätöksissä, kertoo Intersportin ketjujohtaja Juha Nurminen.

 

Erilaiset verkko- ja kivijalkakauppaa yhdistelevät ratkaisut ovat myös kasvussa. Esimerkiksi Intersportin Click & Collect, jossa tuote varataan verkkokaupan kautta myymälävalikoimasta ja se noudetaan lähimmästä myymälästä, kasvaa nopeammin kuin verkkokauppa.

 

Saavutettavuus vaikuttaa kivijalkamyymälöihin

 

Myymälään pääsyllä on valtava vaikutus koko muoti- ja urheilukaupan tulevaisuuteen. Kun verkkokauppa on 24/7 auki kännykässä, ei kuluttajan mukavuudenhalu salli rajoituksia myymälään pääsyssä.

 

–Nyt ratkaistaan kokonaisten kyläkeskusten ja kaupunkien keskustojen kohtalo. Ilman kauppojen vetovoimaa liike-elämä vetäytyy helppojen liikenneyhteyksien varrelle, kaupunkirakenne hajautuu ja muotikauppojen sovituskopit tulevat koteihin. Ala on toki tähän mukautumassa, mutta kuinka käy esimerkiksi keskustojen ravintoloiden ja vapaa-ajanviettopaikkojen, kun myymälät häviävät katukuvasta, pohtii Kankaanpää.

 

 

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä