Muoti- ja urheilukaupassa joulumyynti alkaa jo marraskuun puolivälissä ja erilaisilla myyntipäivillä on kasvava merkitys. Pukinkontissa vaatteet, kengät ja urheilutuotteet ovat säilyttäneet asemansa. Myös kodintekstiilien menekki kasvaa joulun alla. 

Joulusesongin merkitys muoti- ja urheilukaupassa on entisestään korostunut. Erilaiset myyntipäivät, kuten Singles’ Day ja Black Friday, vetävät kuluttajia jo marraskuun puolivälistä alkaen. Muodin verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna 21 % ja urheilun verkkokauppa 29 %. Silti  yhdeksän kymmenestä vaatteesta ja kengästä ostetaan kaupoista.

Joulukuussa verkkokaupan odotetaan viime vuoden tapaan laskevan, sillä joululahjat ostetaan mieluummin kivijalkakaupasta.

– Joulukadun tunnelmaa ei ole helppo siirtää verkkokauppaan. Joululahjojen kestosuosikit ovat naisten alusvaatteet ja asusteet, miesten vaatteet sekä urheiluvälineet, kertoo Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Joulukuu on erityisesti miesten ja lasten vaatemyynnin sekä kodintekstiilien vilkkain kuukausi kerryttäen yli 13 % koko vuoden myynnistä. Urheiluvaatteita ja -välineitä ostetaan jopa suhteellisesti muotivaatteita enemmän.

Pitkän aikavälin tilastoista käy ilmi, että myöhään alkava talvi lisää urheilutuotteiden määrää pukinkontissa.

– Jos esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pidempi pakkasjakso jo ennen joulusesongin alkua, välineet ja urheiluvaatteet ostetaan ennen joulua. Joulu on säilynyt vaatteiden, asusteiden ja urheiluvälineiden tärkeimpänä sesonkina, summaa Kankaanpää.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa TMA ry, +358 400 600 037, veli-matti.kankaanpaa@textile.fi.

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä