Suomi on paremmalla tiellä, mutta riittääkö veto? Tähän kysymykseen Suhdanteet 2018 –seminaarissa vastasi Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtaja Seppo Honkapohja.
– Työttömyys vähenee, kuluttajien luottamus kasvaa ja euro onkin vahvistunut kaikkia valuuttoja vastaan, Honkapohja kertoi. Kotimaan ahdinko johtuu siitä, että Suomi pääsi kasvuun kiinni vasta vuonna 2016 ja takamatka muihin on huomattava. Edellytykset kasvun jatkumiselle ovat hyvät, mutta velkaantuminen, työmarkkinat, väestön ikääntyminen ja julkinen talous pysyvät kysymysmerkkeinä.
Oxfordin yliopiston professori Jonathan Reynolds puhui kaupan muutoksesta yhä asiakaskeskeisemmäksi. Hänen mukaansa elämme ajassa, jossa riskin ottamisen välttäminen on suurin mahdollinen riski. Keskiössä tulee nyt asiakas. – Yritysten on investoitava asiakasymmärrykseen. Yritysten on aktiivisesti sitoutettava asiakkaansa ja tehtävä asiakassuhteista henkilökohtaisia. Kaupan on tarjottava asiakkailleen todellisia sitoutumisen vaihtoehtoja, Reynolds latasi. Esimerkiksi teknologia ei tee vaikutusta Z-sukupolveen. Se kuuluu maailmaan, johon he ovat syntymästään asti kasvaneet. Vaikutus tulee sisällöstä – siitä mitä hän saa.
Muoti- ja urheilukaupan toimijoiden huulilla on ollut keskustelu kaupunkikeskustojen tulevaisuudesta. Verkkokauppa on jopa romahduttanut asiakkaiden tulon keskustoihin Hollannissa. Amsterdamin yliopiston professori Jesse Weltevreden kertoi, miten kaupat ovat onnistuneet kääntämään tämän suuntauksen. Jollet voi voittaa niitä, syleile niitä, totesi Weltevreden ja kertoi, kuinka kivijalassa on hiljalleen opittu hyödyntämään verkkokaupan hyviä puolia ja tuomaan asiakaskokemus lähelle ihmistä.
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki kertoi, miten tutkimuksia analysoimalla kehitetään Helsingin liikennesuunnittelua. Hänen mukaansa muotikaupan vetovoima on tärkeä tekijä muun muassa keskustan suunnittelussa. Stockmann Oyj:n toimitusjohtaja Björn Teir puolestaan tähdensi tarvetta myös autoilevien asiakkaiden palvelemiseen.
-Autoileva asiakas ostaa kolme kertaa muita asiakkaita enemmän ja siksi autoilua ei tulisi vaikeuttaa. Myös pyörille pitää löytää turvallisia parkkipaikkoja kaupunkisuunnittelussa, Teir täsmensi.
Jussi mikkola kertoi urheilukaupan muutoksesta, ja kuinka suomalaista kuluttajaa vaivaa edelleen ostovoiman puute. Kuultiin myös miten Google antaa indikaation, mitä vaatteita ja kenkiä Suomalaiset verkosta  hakevat. Verkkonäkyvyyteen voi ja tulee panosta!

 

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    1.8.2021- Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Liaison Tecnologies Oy

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10,
    00130 HELSINKI
  • Postiosoite:
    Muoti- ja urheilukauppa ry
    Eteläranta 10
    00130 Helsinki

Yhteystiedot

  • Puhelin: 050 591 8317

Seuraa Twitterissä