Uutiset

LAKOT JOHTAVAT TAVARAPULAAN KAUPOISSA

Satamalakon vaikutus ulottuu huomattavasti kahta viikkoa pidemmälle ja iskee pahasti juuri alkavaan kevätsesonkiin. Meneillään olevien lakkojen vuoksi asiakas ei välttämättä löydäkään kaupasta haluaamaansa tuotetta. Meneillään oleva satamalakko vaikuttaa varsinkin...

Muodin kulutuksen ympäristövaikutuksia liioiteltu?

Julkisuudessa on monesti toistettu väitettä, että vaatteiden ja kenkien kulutuksen ympäristövaikutukset olisivat suuremmat, kuin laiva- ja lentoliikenteen yhteensä. Lentämisen todellisten ilmastovaikutusten ympärillä käytävän keskustelun myötä myös muodin kuluttamisen...

Muotikauppa odotti taantumaa – myynti vaan kasvanut

  Muotikauppa odotti taantumaa – myynti vaan kasvanut   Ennusteet ja indikaattorit ovat jo syksystä asti povanneet pukeutumisen kulutuksen hiipuvan. Kuluttajien ostovoiman ja luottamuksen lasku on yleensä näkynyt nopeimmin juuri muotikaupassa. Siksi taantumaa...

Muotikauppa kasvoi alkuvuonna 20,2 % – urheilukauppa laski -3,3 %

Muotikaupan arvo kasvoi tammi-helmikuussa 20,2 % ja urheilukauppa laski – 3,3 %. Alhainen kuluttajien luottamus, kalliit energian hinnat ja korkojen nousu ovat rajoittaneet kysynnän kasvua odotettua vähemmän. Miesten vaatteiden kivijalkakauppa on kasvanut jopa 36,6 %....

Jo 40.000 suomalaista polkee työsuhdepyörällä

Korona-ajasta lisäpontta saanut pyöräilyn suosio on jatkunut. Nyt kannustimena pyörän selkään on työsuhdepolkupyörän verottomuus, joka houkutteli vuoden 2022 lopussa jo yli 40.000 suomalaista kevyen liikenteen käyttäjäksi. Pyörällä liikkumiseen houkuttaa myös...

Joulukaupan onnistuminen ratkeaa vasta tulevalla viikolla

Muodin joulukauppa ja varsinkin marraskuun kauppa ovat sujuneet kirkkaasti odotettua paremmin. Alan kaupalle keskeisen joulukaupan onnistuminen kuitenkin ratkeaa vasta viimeisinä päivinä ennen joulua. Syksyllä alkanut lämpimien sisävaatteiden kysyntä on edelleen...

Kierrätettyjen vaatteiden suosio tuplaantui kahdessa vuodessa

Käytetyt vaatteet kasvattavat suosiotaan. Kun vielä kaksi vuotta sitten 7 prosenttia ilmoitti ostavansa kierrätettynä, on luku nyt noussut 14 prosenttiin. Second handin kasvava suosio näkyy myös myyntitilastoissa. Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastojen mukaan...

Kallis sähkö ajaa jo nyt suomalaisia neuleostoksille!

Sähkön hinnan pelätään leikkaavan suomalaisten tuloista suuren osan tulevana talvena. Muotikaupan nousu kahden vuoden pandemian piinasta on jatkunut pirteänä. Nyt ala seuraa ostovoiman laskua huolestuneena, sillä kuluttajiin sähkön hinnan huipun odotetaan ikävästi...

Kaksi vuotta koronaa – uusi kriisi päällä!

Korona pandemia alkoi Muoti- Ja urheilukaupoissa äkkipysähdyksellä kaksi vuotta sitten. Nyt elpyvää kuluttamista varjostaa hintojen nousu. Kuluttajien luottamuksen notkahdus jäänee muodin ja urheilun hankintojen osalta väliaikaiseksi.   Koronakriisi iski pahiten...

ETÄTYÖN PÄÄTTYMINEN AJOI SUOMALAISET VAATEKAUPPAAN

Etätyösuosituksen poistuminen käänsi heti muotikaupan jälleen nousuun. Kuluttajien odotukset ennakoivat, että noususta on tulossa jopa vahvempi kuin 90- luvun laman jälkeen. Saatavuuden ja kuljetusten vaikeudet kuitenkin jarruttavat kauppa niin paljon, että vahvin...

Pukeutumisen hiilijalanjälki on todellisuudessa matala

Suomalaiset suuntaavat jälleen muoti- ja urheilukauppoihin. Pikkujoulukaudesta ja joulukaupasta odotetaan huomattavasti vilkkaampaa kuin viime vuosina. Itsensä ja läheistensä pukeutumiseen voi hyvällä omallatunnolla panostaa sillä pukeutumisen hiilijalanjälki on vain...

Muotikauppa toipuu vasta etätyön vähentyessä

Pandemian selkä ei ole taittunut muotikaupassa vieläkään. Toukokuussa myynti kasvoi viime vuodesta, mutta edelleen koko alkuvuoden myynti jäi 33 prosenttia jälkeen normaalivuosista. Urheilukaupoissa sen sijaan jatkuu pandemian tuoman liikkumistrendin vaikutus.   ...

Luminen tammikuu oli urheilukaupan juhlaa – myynnin arvo kasvoi 64 %

Lumipeitteen laskeutuminen koko Suomeen sai urheilukaupan myynnin arvon yli kaksinkertaistumaan viimevuotisesta. Tammikuussa kaupaksi kävivät niin hiihtovälineet kuin polkupyörätkin. Muotikaupassa laskua sen sijaan oli edelleen -9,4 prosenttia.  Urheilukaupassa...

Pahasti kärsinyt muotikauppa jäämässä kustannustuen ulkopuolelle

Kauppa kävi muotikaupoissa kustannustuen tarkastelujaksolla kesä-lokakuussa 2020 huonosti, mutta hieman muuta vuotta paremmin.   Sen vuoksi yritysten tukikriteerit eivät täyty ja valtaosa nyt tukea kipeästi tarvitsevista muotikaupoista on jäämässä tyhjän päälle....

Tapahtumien puute iskee jälleen rajusti muotikauppaan

Lämmin marraskuu ja koronan toisen aallon uudelleen lamauttama sosiaalinen elämä kurittaa rajusti muotikauppaa. Marraskuun myyntiluvut ovat hälyttävän huonot – useissa kaupoissa myynti on jäänyt jopa puoleen aikaisemmista vuosista.  Muotikaupan koronavuosi on mennyt...

Tutkimus: Suomalaiset eivät välttele muotikauppoja koronan pelossa

Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä tarpeeseen. Koronapandemia on runnellut muotikauppaa ennen näkemättömällä voimalla. Kuitenkin vain 6 % kyselyyn vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun...

Suhdanteet 2021

Kysymys ei enää kuulu, onko entiseen paluuta, vaan miten menestymme uudessa ajassa! Muoti- ja urheilukaupan Suhdanteet 2021 – Asiakkaan ostopolku koronan jälkeen -tapahtuma järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti verkossa keskiviikkona 4.11.2020...

Muotikauppaa uhkaa koronakevään lisäksi heikentyvä työllisyys

Muodin myynti on pudonnut tänä vuonna -20,9 % heinäkuun loppuun mennessä. Yksin heinäkuussa myynti laski -7,9 %. Koronapandemian myötä uhkana on työllisyyden lasku. Muotikauppojen ovet käyvät harvakseltaan. Tammi-heinäkuussa miesten vaatteiden myynti on ollut...

Työsuhdepyörälle suunniteltu verovapaus tulisi olla kannustavampi

Valtionvarainministeriön torstaina julkistamassa budjettiehdotuksessa ehdotettiin työsuhdepyörän tuloverovapautta 750 euroon saakka vuodessa. Tällaisenaan esitys ei kannusta autoilijoita siirtymään kevyen liikenteen käyttäjiksi.  Ministeriön avaus on hyvä, mutta...

Muotikauppojen asiakasmäärät eivät ole palanneet normaaleiksi

Koronakriisin alkuvaiheiden asiakaskadon jälkeen touko- ja kesäkuussa asiakaskäyntien määrät ovat kääntyneet kasvuun, mutta normaalitilanteesta ollaan yhä kaukana. Kesäkuussa muotivaatteiden kauppa supistui edelleen -0,2 prosenttia ja kenkäkauppa -2,6 prosenttia viime...

Toukokuu ei vielä tuonut helpotusta muotikaupalle, urheilukauppa käy

Muotikaupoissa myynti on vähentynyt koronakriisin aikana jo 388 miljoonalla eurolla. Muotikaupoissa myynti jatkoi laskuaan ja väheni toukokuussa 32 % vuoden takaisesta. Markettien ja tavaratalojen myynti laski samaan aikaan 19,6 % ja ketjuissa laskua kertyi peräti...

Työsuhdepyörä verottomaksi eduksi

Muoti- ja urheilukauppa ry esittää, että työsuhdepolkupyörä vapautettaisiin työntekijän tuloverosta ansiotuloverotuksessa. Verottomuudella olisi merkittävä pyöräilyä ja kansanterveyttä lisäävä vaikutus. Verottomuus myös kannustaisi päästöttömään liikenteeseen...

Muoti- ja urheilukauppojen myynnit romahtivat maaliskuussa

Muoti- ja urheilukaupan myynti kehittyi hyvällä plussalla maaliskuun alkuun saakka. Koronakriisin myötä kuluttajat kaikkosivat ja myynnit romahtivat muotikaupoissa peräti –51 % ja urheilukaupoissa –27 %. Viimeisten myyntiviikkojen aikana tilanne on entisestään...

Muoti- ja urheilukauppa piristyi vuoden lopussa

Muoti- ja urheilukauppa on käynyt pirteänä vuoden 2019 loppua kohti. Erityisesti kodintekstiilit ovat käyneet kaupaksi, käy ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n jäsenyrityksiltään kokoamista tilastoista. Muotikauppa kasvoi 2019 tammi-marraskuussa 0,6 % ja urheilukauppa...

Kivijalan ja verkon roolit muuttuvat muoti- ja urheilukaupassa

Muoti muuttuu sesongista toiseen ja niin muuttuu myös muoti- ja urheilukaupan toimintaympäristö. Taustalla on nopeasti muuttuva kuluttajakäyttäytyminen tuotteen valinnasta hylkäämiseen. Kasvava verkkokauppa on paitsi ostopaikka, nyt myös näyteikkuna. Click and...

Tunnistaako suomalainen itseään pikamuotikeskustelusta?

Suomalainen käyttää ostamaansa vaatetta keskimäärin seitsemän ja puoli vuotta. Käytettävissä olevista ansioista suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja jalkineisiin vähemmän kuin esimerkiksi muut pohjoismaalaiset. Monen suomalaisen onkin siksi vaikea tunnistaa itseään...

Suomalaisten vaate- ja kenkäkulutus on ostovoimaan nähden vähäistä

 Suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja jalkineisiin 4,2 % kokonaiskulutuksestaan. Se on 0,7 prosenttiyksikköä EU:n keskiarvon alapuolella. Vuodesta 2015 suomalaisten vaate- ja kenkäkulutuksen arvo on laskenut lähes 5 %.   Suomessa ja Ruotsissa on samanlainen ilmasto...

Suomalaiset ostavat yhä halvempia vaatteita – volyymit kasvussa

  Muoti- ja urheilukaupan volyymi kasvoi 1,7 % vuonna 2018. Euromääräistä laskua suhdannehuipulla kuitenkin 0,7 %.   Muotikauppa on ollut hyvä talouden indikaattori takavuosina, sillä niin taantumassa kuin noususuhdanteessakin vaatehankinnat...

Joulukauppa käy urheiluliikkeissä

Urheilun vähittäiskauppa on ollut odotuksia parempaa. Urheiluvälineiden kauppa on kasvanut marraskuun loppuun 6% ja marraskuussa urheiluvaatteiden kauppa kasvoi 8,4%.  Joulusesongin merkitys urheilukaupassa on edelleen korostunut, sillä pukinkonttiin ostetaan...

Kaupan rakennemuutos heijastuu jo nyt kaupunkirakenteeseen

Muoti- ja urheilukaupasta on muutamassa vuodessa siirtynyt kymmenesosa verkkoon. Vuoden 2018 lopussa muodin ja urheilun ulkomaisen verkkokaupan arvo nousee jo 400 miljonaan euroon. Muoti- ja urheilukauppa vaatii kaupunkikeskustojen elinvoimaisena pitämistä ja...

Turhaan ei EU huolehdi kuluttajan turvallisuudesta

Viranomaisten ja kaupan yhteinen tiedotuskampanja Omalla vastuulla herättelee kuluttajia kaukomaiden verkko-ostoksissa piilevistä vaaroista. Tiedotuskampanja pyörii Ylen kanavilla ja sosiaalisessa mediassa. Sen tarkoitus on lisätä kuluttajien ymmärrystä heidän omasta...

Kuluttaja voi itse vaikuttaa vaatteiden ympäristöjalanjälkeen

Ellen Macarthur säätiön tutkimuksen mukaan 500 miljardia tonnia kuituraaka-ainetta hävitetään vuosittain tekstiileinä ja vaatteina. Vain alle prosentti päätyi uudestaan kiertoon vaatteina. Vuonna 2015 vaateteollisuus muodosti kaksi prosenttia maailman...

Arviot vaatteiden verkkokaupan arvosta Suomessa harhaanjohtavia

Vaatekaupan arvo Suomessa vuonna 2017 oli 2,7 miljardia euroa. Eri kyselytutkimusten mukaan vaatteiden verkkokaupan arvo vaihtelee 1-1,2 miljardin euron välillä. Tämä tarkoittaisi, että verkkokaupan osuus olisi jopa 40 prosenttia suomalaisten vaateostoksista. Jos...

Autoverokeskustelu ei saa toistua sähköpyörien tukikeskustelussa

Autoverokeskustelu hyydytti autokaupan vuosi sitten. Nyt sama uhkaa toistua urheilukaupassa sähköpyörien hankintatuesta käytävän keskustelun johdosta.    Pyöräilykausi on alkamassa, mutta hankintapäätöksiä pantataan niin kauan, kun hankintatukea vatvotaan...

TMAn uusi nimi on Muoti- ja urheilukauppa TMA ry

Tekstiili ja Muotialat TMA ry on vaihtanut nimensä.  Uusi nimi on: Muoti- ja urheilukauppa TMA ry. Uusi nimi kertoo selkeästi suoraan mitä yhdistyksemme edustaa.  Lyhenne ja lempinimi TMA on vakiintunut käytössä ja se säilyy kutsumanimenä. Muotikauppa pitää sisällään...

Suomalainen verkkomyynti EU-maihin helpottuu

Verkkokaupan arvonlisäverouudistus tulee helpottamaan suomalaista muoti- ja urheilukauppaa, mutta siirtymäaika on liian pitkä. EU:n ulkopuolelta tulevien vaate- ja kenkäostosten arvo kasvaa peräti 70 % kuluvana vuonna.    EU:n sisäisen verkkokaupan...

Joulu on muoti- ja urheilukaupan tärkein sesonki

Muoti- ja urheilukaupan tuotteet ovat säilyttäneet asemansa pukinkontissa. Alusvaatteet ja asusteet sekä urheiluvälineet ovat suosittuja lahjoja. Lisäksi joulu kasvattaa merkittävästi kodintekstiilien menekkiä. Muoti- ja urheilukaupan joulusesonki on varhaistunut...

Kaupat eivät tuhoa vaatteita ilman syytä

Mediassa on esitetty osin virheellistä tietoa käyttämättömien vaatteiden polttamisesta. Käytännössä kaikki vaatteet, jotka kauppaan päätyvät myyntikuntoisina, myydään kuluttajille. Myymälöihin päätyy hyvin vähän myyntikelvottomia vaatteita, koska ne karsitaan...

Muovipussien maksullisuus ei ole kaupan rahastuskeino

Viime päivinä eri medioissa on käyty vilkasta keskustelua muovipussien maksullisuudesta. Mistä oikeastaan on kysymys? Taustalla on EU-direktiivi, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Euroopan unionin tavoitteena on vähentää...

Kesäkuu käynnisti vaate- ja kenkäkaupan

Muoti- ja urheilukauppa pääsi hyvään kasvuun kesäkuussa kylmän ja myynnillisesti miinukselle painuneen toukokuun jälkeen. Vaatteiden myynti kasvoi yli neljä prosenttia. Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n tilastojen mukaan vaatteiden myynti kasvoi kesäkuussa 4,2 %....

Muodin ja urheilun verkkokauppa kasvoi 25 % vuonna 2016

Eurooppalaiset verkkokaupat saavat kilpailuetua saavutettavuudesta. Muodin verkkokauppa kasvoi viime vuonna 24 prosenttia ja urheilun 27 prosenttia. Kuluttajien luottamuksen kasvu ja kulutuksen lisääntyminen on vaarassa valua halvemman arvonlisäveron maihin....

MUOTI- JA URHEILUKAUPPA 2018 – mitä on odotettavissa?

SUHDANTEET 2018 -SEMINAARI 20.9.2017 klo 11.00 - 16.30 Onko kuluttamiseen rahaa? Miten kaupankäynti muuttuu? Euroopassa verkkokauppa ja liikennerajoitukset ovat kuihduttamassa kaupunkien keskustoja. Miten kaupat ja kauppakeskukset voivat tällaisiin haasteisiin...

Kontrolloimaton pakettituonti kolmansista maista kasvaa

Tiedote. Tekstiili- ja muotialat TMA ry Kaksi kolmannesta EU:n ulkopuolelta tulevista paketeista jää verottamatta niin sanottuina vähäarvoisina lähetyksinä. Pakettien määrä Kiinasta ja kolmansista maista kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia. Tullin selvityksen mukaan vuonna...

Säädösohjaus ei lisäisi vaatejätteen käyttöä

Vaatejätteen keräys ei ole ongelma, mutta säädösohjattu pakollinen keruujärjestelmä saattaisi vaarantaa jo toimivat, taloudellisesti kannattavat, vapaaehtoiset järjestelmät. Säädösohjattu tekstiilijätteen keräys merkitsisi noin neljän prosentin kuluttajahintojen...

Muotikauppa haluaa toimia eettisesti toimitusketjun kaikilla tasoilla

Muotikaupat tavoittelevat eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä toimitusketjuissaan. Pyrkimys on, että kuluttajalle päätyvissä tuotteissa ei olisi suomalaisten arvomaailmaan sopimattomilla menetelmillä tai työoloilla valmistettuja tuotteita. Sosiaalisen vastuun tavoitteiden...

Vaatekauppa kasvaa miesten muodin vetämänä

Muotikauppa jatkoi kasvuaan edelleen syyskuussa miesten vaateostojen virkistämänä. Kasvua kertyi yhteensä 1,1 prosenttia. Miesten vaatekauppa kasvoi peräti 3,2 prosenttia.  Miehet vierailevat erityisen mielellään urheilu- ja vapaa-ajanmyymälöissä,  mutta myös...

Muotikauppa nosteessa – miehet suuntaavat nyt vaatekaupoille

Muotikauppa kasvoi elokuussa 8,1 prosenttia. Se oli ensimmäinen kasvukuukausi sitten syyskuun 2012. Yhtä nopeaa kasvua ei olla nähty sitten vuoden 2010 marraskuun. Urheilukauppa kasvoi puolestaan 9,1 prosenttia elokuussa. Kolmen pahasti miinukselle jääneen vuoden...

Muotikaupan alamäki taittui – mistä virtaa orastavaan kasvuun?

Muotikaupassa viimeiset kolme vuotta ovat olleet tylyä katseltavaa. Liikkeitä on lopetettu ja myyntiluvut ovat pienentyneet. Vaatekaupan arvo on supistunut Suomessa samalle tasolle kuin vuonna 2008. Vaatemyynti urheilukaupoista on kasvanut, mutta se ei läheskään...

Suhdanteet 2017: Muoti ja urheilukauppa 2017, ke 21.9.2016.​

Messukeskus, Kokoustamo, Tila 208, Messuaukio 1 Klo 12.00 - 1​7.00 ​ILMOITTAUDU TÄSTÄ​​ viimeistään 12.9.2016. PUHEENVUOROT 12.00 - 13.30 KAUPAN TULEVAISUUS The future and transformation of the non-food products trade Richard Cuthbertson Senior Research Fellow and...

Muotikauppa ei vedä – käännettä parempaan saadaan odottaa

19.1.2016 Muotikauppa on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Vuonna 2015 muotikaupan syöksyi liki 8 prosentin laskuun. Vuosi 2016 ei sekään lupaa hyvää. Ostovoiman lasku syö kulutusta ja vaarassa ovat etenkin elintasokulutuksen alat, kuten muoti. Vuonna 2015...

Kaupan aukioloajat vapautuivat 1.1.2016

Vuoden 2016 alusta lähtien myymälät saavat olla vapaasti auki viikonpäivästä ja myymälän koosta tai sijainnista riippumatta. Vapaa-aukiolo tarkoittaa myös vaate- ja urheilukauppoja. Presidentti vahvisti vanhan aukiololain kumoamisen 30.12.2015. Uudistus poistaa...

Nykyaikaisten tekstiilien ja vaatteiden valmistus vaatii kemikaaleja

Tekstiilituotteen ja jalkineen valmistaminen ei ole mahdollista ilman kemikaaleja, mikäli tuotteilla halutaan olevan nykyaikaisia ominaisuuksia. Vajavaiset tiedot kemikaalien terveysvaikutuksista erehdyttävät kuluttajaa. Säädökset velvoittavat, että kaikki myynnissä...

Tekstiilien kierrätys ei ole ongelmatonta

Eri tekstiilikuitujen uudelleen käytettävyys eroaa toisistaan. Sekoitteina kuidut ovat vielä ongelmallisempia. Tämän vuoksi tekstiilimateriaalin hyödyntäminen ei ole lähtenyt kasvuun keruun myötä. Vuoden 2016 alusta tekstiilijätettä ei enää saa viedä kaatopaikoille....

Ota osaa keskusteluun ja ilmoittaudu – Muoti- ja urheilukauppa 2016

Teema: Muuttuuko kuluttaminen? Talous ahtaalla – miltä 2016 näyttää? Miltä Suomen talous näyttää vuonna 2016? Pasi Sorjonen, Nordea Onko kuluttajilla rahaa kuluttaa? Seija Ilmakunnas, Palkansaajien taloudellinen tutkimuslaitos Muoti ja urheilukaupan tilanne....

Vaatteiden tuottajavastuu ei lisäisi kierrätystä

Tekstiilituotteiden ja vaatteiden tuottajavastuu Eri yhteyksissä on otettu esiin tekstiili ja vaatejätteen keruun tehostaminen ja mahdollinen tuottajavastuu. Tekstiili- ja vaatekaupan kannalta haluamme tuoda esiin seuraavat huomiot: Mahdolliset velvoitteet tulisi...

Mitä luvassa 2015?

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla tekstiili- muoti ja urheilukauppa laski 4,4%. Alan myyntiluvut eivät ole olleet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myönteisiä sitten vuoden 2012. Mitä voimme odottaa Suomen 4 miljardin euron vaate ja kenkämarkkinoilla tapahtuvan...

Muovipussien rajoittaminen koskettaa koko kauppaa

Komissio teki marraskuussa aloitteen ostosten kuljettamiseen käytettävien muovipussien määrän oleelliseksi vähentämiseksi. (ks STL2/2014) Komissio esitti, että jäsenmaat saavat päättää vähentämistavasta. Esitys koskee kaikkia muovipusseja, joita käytetään...

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä